ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW PRZEMYSŁOWYCH

15 marca, 2024

Co to takiego BDO?

Symboliczne przedstawienie bazy danych o odpadach

Prowadząc firmę, która generuje odpady, często możemy trafić na niezrozumiałe pojęcie, jakim jest BDO. Czym właściwie jest baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami? Tego dowiecie się w poniższym artykule.

Co to jest BDO?

Czym właściwie jest BDO – Baza Danych Odpadowych? Jest to nic innego jak rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Jest to jedna z najważniejszych części bazy danych o produktach i opakowaniach. Jego obecność pozwala na odpowiednie gromadzenie informacji o odpadach. Ponadto zapewnia elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.

BDO ma przede wszystkim na celu kontrolowanie ilości wytwarzanych odpadów w danej firmie. Co więcej, odpowiada także za przeciwdziałanie powstawania dzikich wysypisk. Nie zapominajmy również o fakcie, że dzięki takiemu rejestrowi można jak najbardziej kontrolować nieodpowiednie pozbywanie się różnych rodzajów odpadów, jak chociażby tych chemicznych, czy też niebezpiecznych.

Kto musi się zarejestrować w BDO?

Kto właściwie musi rejestrować się w BDO? Odpowiedź jest prosta. W Bazie Danych Odpadowych powinni rejestrować się wszyscy przedsiębiorcy, których firmy generują odpady. Ponadto są to przedsiębiorstwa, które wytwarzają oleje, opony, smary, pojazdy, produkty w opakowaniach, akumulatory na rynek krajowy. Do tej listy zaliczają się również producenci sprzętów elektrycznych i elektronicznych.
Warto dodać, że w rejestrze powinni rejestrować się także ci, którzy są importerami, producentami bądź wewnątrzwspólnotowymi nabywcami opakowań. Jeśli i wy do nich należycie, to waszym obowiązkiem jest prowadzenie ewidencji elektronicznej na swoim własnym koncie BDO.

BDO – Kto nie musi się rejestrować?

Skoro już wiadomo, czyim obowiązkiem jest rejestracja do BDO, to warto również mieć na względzie, kto nie musi się do takiego spisu rejestrować. Co ciekawe, nie każdy, kto posiada odpady, jest zmuszony do prowadzenia ich ewidencji. Przykładowo, osoby, które generują odpady w gospodarstwach domowych, są zwolnione z tego obowiązku.
Zaliczają się do tego również podatnicy, którzy oferują swoim klientom torby lekkie z tworzyw sztucznych na zakupy oraz ci, którzy ich nie oferują. Mowa o tych osobach, od których wówczas nie pobiera się opłaty recyklingowej.

Jak zarejestrować się do BDO?

Jeśli według przeczytanego powyżej tekstu, zaliczacie się do przedsiębiorstw, które muszą zarejestrować się do BDO, to już teraz sprawdźcie jak to zrobić.

  1. Wejdźcie na stronę logowania BDO i się zalogujcie (wykorzystajcie e-dowód lub Profil Zaufany).
  2. Po lewej stronie znajdziecie zakładkę „Wnioski” i wybierzcie w niej „Nowy wniosek rejestracyjny”
  3. Udzielcie zgody na utworzenie wniosku.
  4. Podajcie dane swojego przedsiębiorstwa, których wymaga strona oraz dane kontaktowe.
  5. Kiedy dane zostaną zapisane, zostanie stworzone tak zwane miejsce prowadzenia działalności.
  6. W kolejnej części wniosku musicie wyznaczyć siebie jako wprowadzającego produkty lub opakowania przy pomocy kliknięcia przycisk „Opcje”, a następnie „Tabele”.
  7. W tabelach odnajdziecie różne specyfiki prowadzonych działalności. Wybierzcie tę, która opisuje waszą.
  8. Nim wyślecie wniosek, musicie załączyć potwierdzenie opłaty rejestracyjnej BDO oraz zaakceptować oświadczenie. Niektóre osoby prowadzące firmy dołączają również:
  • Duplikat umowy z producentami sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego
  • Umowę, która została zawarta z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu
  • Duplikat dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia finansowego i kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
  • Potwierdzenie dobrowolnego udziału w systemie ekozarządzania oraz audytu

W zależności od tego, jaką działalność prowadzicie, któryś z powyższych dokumentów może, ale nie musi być od was wymagany.

Mrozowa 9a
31-752 Kraków